Diagnose me: Het kaartspel 


 

 

Diagnose Me is een innovatief kaartspel dat ik heb ontworpen. Het spel wordt gespeeld door twee deelnemers: één neemt de rol van cliënt op zich en de ander die van psychiater of psycholoog. Tijdens het spel trekt de cliënt kaarten die verschillende symptomen weergeven, passend bij een diagnose uit de DSM-5. De psychiater probeert vervolgens een diagnose te stellen op basis van de gepresenteerde symptomen.

Het spel maakt gebruik van een sterren/rating-systeem, zoals we dat tegenwoordig kennen. Na elk nieuw symptoom kan de psychiater kiezen om een diagnose te stellen of om meer symptomen te vragen. Voor elk nieuw symptoom verliest de psychiater een ster, die naar de cliënt gaat, wat aangeeft dat de psychiater niet snel genoeg was in het bieden van snelle hulp en duidelijkheid.
Als de psychiater een verkeerde diagnose stelt, verliest hij al zijn sterren. Dit symboliseert het verlies van geloofwaardigheid als professional.

 

De speler die aan het einde van het spel de meeste sterren heeft verzameld, wint.

Diagnose Me is ontworpen als een uitdagend spel voor de psychiater, omdat veel symptomen overlappen met die van andere stoornissen. Dit, samen met de interpretatie van niet altijd stereotype symptomen, maakt het stellen van een vroege diagnose moeilijk.
Dit spel dient als kritiek op de psychiatrie, die soms te snel labels en conclusies toekent, wat kan leiden tot schadelijke misdiagnoses voor de cliënt.

 

Ten tweede adresseert het spel maatschappelijke stigma’s. Mensen zien zichzelf vaak als amateurpsychologen, gebaseerd op stigma’s en misinterpretaties, en zijn snel geneigd om anderen te labelen als ‘autistisch’, ‘ADHD’er’, ‘borderliner’, ‘narcist’, enzovoort. Dit spel is bedoeld voor deze groep, om hen te laten inzien dat veel gedragingen niet noodzakelijk bij specifieke labels horen en dat de realiteit niet zo zwart-wit is.